Stworzenie dobrego logo to nie lada wyzwanie, szczególnie jeśli nie ma się doświadczenia graficznego. Musi być ono idealnie dobrane do danej firmy i oferowanych produktów. Czy da się więc zaprojektować samodzielnie logo? Bez pomocy specjalistów?
Logo jest wizytówką firmy, dlatego trzeba o nie zadbać. Wszystkie detale mają znaczenie – kolory, czcionki, kształty, dodatki czy też formaty. Wybierając logo, należy brać pod uwagę szereg czynników. Musi pasować ono do firmy i marki, a jednocześnie powinno wpadać w oko, być łatwe do zapamiętania i do odwzorowania. Istotne jest również to, aby logo marki nie myliło się z innym. Lepiej nie korzystać z inspiracji w zbyt dużym stopniu, inaczej logo nie wybije się na tle konkurencji.
W internecie można znaleźć wiele bezpłatnych programów, które umożliwiają zaprojektowanie własnego logo. Darmowe wersje są jednak dość ograniczone. Takie programy i aplikacje są intuicyjne w obsłudze, ale ich stosowanie polecane jest tylko na początek. Aby logo stworzone w bezpłatnym programie wyglądało dobrze, nie trzeba wiele. Wystarczy jedynie ustawić odpowiednio szablony oferowane przez program czy aplikacje. Problem leży jedynie w tym, że stworzone w ten sposób logo może być podobne do wielu innych przygotowanych w tych programach.
Aby logo było wyjątkowe, trzeba mieć na nie oryginalny pomysł. Wystarczy jedynie nie trzymać się szablonów, a słuchać własnej wyobraźni i intuicji. Do programów darmowych, łatwych w obsłudze, intuicyjnych i bez ukrytych kosztów należy Canva, którą można uruchomić, korzystając jedynie z przeglądarki. Włączyć ją można na telefonie, tablecie, komputerze czy laptopie.
Wyświetl ten post na Instagramie
Tworząc swoje logo, warto zwracać uwagę przede wszystkim na styl i kolory. Logo powinno być minimalistyczne, jednak nie każde musi takie być. To, że McDonald’s wybija się jedną literką, nie oznacza, że innym firmom też się tak uda.
Można stworzyć charakterystyczny znak jak Nike, który często zastępuje nazwę marki i jest powszechnie używany. Warto jednak pamiętać, że logo to też po prostu pełna nazwa firmy, o ile ta nie jest za długa. Logo musi być stworzone tak, aby pasować do całej marki. Wszystko zależy od tego, co sobą przedstawia. Niektórym krótkie loga kojarzą się z szybkością sprzedaży czy sprawnością wykonywanych usług, a długie z elegancją i wyrafinowaniem.
Istotne są również kolory. Według wielu badań szarość oznacza balans, niebieski – zaufanie, czerwień – energię, żółć – optymizm, zieleń – rozwój, a pomarańczowy – przyjazne nastawienie do klienta. Wybierając kolory do logo, warto poczytać o znaczeniu i skojarzeniu kolorów pod względem psychologicznym. W ten sposób łatwiej określić, co oferuje marka i z jaką barwą powinna kojarzyć się klientom.
Aby stworzyć dobre logo, należy wymyślić coś ponadczasowego i uniwersalnego. Logo musi zapadać w pamięć. To jest jego najważniejsze założenie, jeśli go nie spełnia, jest zapewne niepoprawnie wykonane. Tworząc logo, należy pamiętać o tym, że jest ono wizytówką firmy na długie lata. Logo znajdzie się na produktach oferowanych przez markę, na kontach w social mediach, gadżetach promocyjnych, dokumentach, wizytówkach, papierach firmowych i na wszystkich reklamach.
Zdj. główne: Antoni Shkraba/pexels.com